Zwiedzając Szwajcarię i jej koleje
Le
grand tour po najlepszych kolejach Europy
Adam Fularz
W
XVIII wieku książęta i szlachcice, którzy mieli o sobie wysokie mniemanie, co
jakiś czas wybierali się na grand tour, czyli długą podróż edukacyjną ku
sercu Europy. Często odwiedzali Włochy, zwiedzając zabytki antycznej
cywilizacji. Zazwyczaj przywozili ze sobą puste sakwy i bagaż doświadczeń. W obecnych
czasach takie kolejowe grand tour z pewnością nie może się obejść bez pewnego
zakątka Europy. Zainteresowani rozwojem polskich kolei, powinni połączyć
pożyteczne z przyjemnym i wybrać się tam, gdzie koleje są w Europie
doprowadzone na najwyższy poziom, a wskaźnik stosowany przez ekonomistów dla
określenia pozycji kolei: liczba podróży
koleją na mieszkańca rocznie- 62,8- robi wrażenie, i w skali świata ustępuje
tylko wskaźnikom popularności kolei japońskich.
Ta
popularność szwajcarskich kolei skłania do zadawania pytań o przyczyny ich
sukcesu i o osiągane wyniki ekonomiczne. Czy aby dość oryginalna struktura
własnościowa nie jest aby przyczyną sukcesu ekonomicznego tego unikalnego w
Europie systemu transportowego?
Wstęp
Bezpośrednie
porównanie wydajności sektora prywatnego i państwowego na kolejach na przykładzie
kolei europejskich, stwarza problem, bowiem przypadków takich w Europie nie ma
zbyt wiele. Przegląd literatury z tego tematu pokazuje, że większość badań
dotyczy Ameryki Północnej, gdzie koegzystencja przewoźników państwowych i
prywatnych występuje znacznie częściej niż w Europie. Nawet w tych krajach
europejskich, w których pojawiła się konkurencja przewoźników prywatnych z
dawnymi monopolami , przewoźnicy sektora prywatnego i tak nie mają zbyt silnej
pozycji na rynku. W skali Europy jedynym wyjątkiem od tej reguły jest
Szwajcaria, gdzie sektor prywatny na kolejach jest niezwykle liczny, a własność
prywatna w wielu przypadkach nigdy nie uległa upaństwowieniu. Można doszukiwać
się podobieństw do sytuacji kolejnictwa w Japonii, gdzie także nigdy nie upaństwowiono
kolei wielu regionalnych i lokalnych prywatnych, a samą kolej państwową
podzielono w 1987 roku na 6 przewoźników pasażerskich (w większości już
sprywatyzowanych) i jednego towarowego. W systemie występującym w Japonii i w
Szwajcarii przewoźnicy pasażerscy posiadają na własność infrastrukturę, którą
udostępniają innym przewoźnikom. W polskiej literaturze ekonomicznej [praca K.
Bobińskiej o rynkach sieciowych] ten typ organizacji nosi nazwę gniazdowego .
Zazębiające
się usługi jednego przewoźnika na sieci
innego przewoźnika występują w światowym porównaniu najczęściej. Dwa
pociągi różnych przewoźników na jednym dworcu stanowią częsty widok na
japońskich czy szwajcarskich dworcach kolejowych, i stanowią pierwszy element
odróżniający te systemy kolejowe w oczach przeciętnego obserwatora. Wszak taka
różnorodność przewoźników była do niedawna w innych państwach mających narodowe
monopole kolejowe absolutną rzadkością, i jeśli występowala, to zwykle na
zasadzie umowy bilateralnej między zarządami dwóch narodowych monopoli, nie
będąc prawdziwie wolną, pozbawioną ograniczeń konkurencją.
Koncentracja
rynku
Wskaźnik koncentracji to
najprostsza miara struktury przedsiębiorstw obrazująca możliwości konkurencji
na danym rynku. Jako miarę wskaźnika koncentracji można użyć przybliżone
udziały w rynku przewozowym według liczby klientów. Im więcej firm obsługuje
rynek, tym mniejsza jest średnia liczba klientów przypadająca na jednego
przewoźnika, i tym mniejsza jest wartość wskaźnika koncentracji, i tym są większe
możliwości konkurencji pomiędzy oferentami. Konkurencja ta w większosći
przypadków ma charakter czysto potencjalny, niemniej istnieje w natężeniu
niespotykanym nigdzie indziej w Europie. Na kolejach szwajcarskich stopa
koncentracji była przez lata najmniejsza w europejskim porównaniu. Dopiero
ostatniej dekadzie XX wieku kraj ten wyprzedziły zreformowane koleje w Szwecji
i Wlk. Brytanii, gdzie wskaźniki koncentracji rynku przez najsilniejszych
przewoźników zmniejszyły się już poniżej poziomu
szwajcarskiego.
Koleje niekoniecznie muszą
konkurować bezpośrednio ze sobą w tych samych relacjach, po to by zaistniala
wydajna konkurencja. W systemie gdzie jawna jest strona kosztów ponoszonych
przez przewoźników, i otrzymują oni publiczne środki w ramach dofinansowania,
silna jest presja prywatnych przewoźników kolejowych na przewoźników
państwowych, która ich zmusza do świadczenia usug na poziomie niewiele gorszym
niż przewoźników prywatnych. Gdyby bowiem różnica w jakości i kosztach byla
zbyt duża, celowa byaby likwidacja przewoźnika państwowego i zastąpienie go
sektorem prywatnym. Tak więc przewoźnicy państwowi w systemie gdzie jawne są
koszty świadczenia uslug, poddani są bezustannej presji na ogól przynoszących
zyski przewoźników prywatnych.
Reformy
w Europie
Szwecja
była pierwszym krajem Europy, w którym już w 1988 r. oddzielono zarządzanie
infrastrukturą kolei od działalności przewozowej. W drodze przetargów
przekazano obsługę wielu linii regionalnych przewoźnikom sektora prywatnego, a
także udostępniono tory prywatnym przewoźnikom towarowym. W Wielkiej Brytanii,
państwowe koleje British Rail zostały podzielone na ponad 114 autonomicznych
podmiotów i sprzedane lub przekazane do obsługi sektorowi prywatnemu. Obecnie
działa około 27 prywatnych przewoźników pasażerskich. RFN wprowadziła podobne
rozwiązania oddzielając infrastrukturę od działalności przewozowej (1994) i
umożliwiając rozwój konkurencji na torach głównie poprzez mechanizm przetargów
na wykonywanie usług. Prywatni przewoźnicy pasażerscy w roku 2004 mają już
niemal 10-procentowy udział w rynku.
Casus
Szwajcarii
Szwajcarskie
koleje regionalne i lokalne można podzielić na grupę kolei będących w dużej
części własnością sektora prywatnego (zwanych kolejami prywatnymi) i koleje,
które niemal całkowicie są własnością sektora publicznego, tj. kombinacji
udziałów federalnych, kantonalnych i komunalnych. Sieć szwajcarska jest barwnym
zlepkiem róźnych mniejszych sieci każdej obsugiwanej przez innego przewoźnika,
z nawet częstymi przypadkami wchodzenia kursów jednego przewoźników na sieć
innego. Pasażerowie przekazywanie są zwykle na punktach styku tych sieci, a
bezproblemowa podróż przez sieci różnych operatorów jest możliwa dzięki
wspólnemu systemowi biletowemu dla calej sieci, oferującemu pasażerom także wspolne
karty zniżkowe ważne na calej sieci albo nawet roczny bilet na calą sieć:
„Generalabo”. Integracja rozkladów obejmuje nie tylko sieci kolejowe, ale też
sieci autobusowe lub dość rozpowszechniony pasażerski transport wodny na
górskich jeziorach.
Istnieje
dość obfita literatura na temat kolei szwajcarskich. W niniejszym artykule posłużono się wynikami
badań Jonathana Cowie z Glasgow Caledoniam University. Ponadto oparto się o
statystyki Litra (służby informacyjnej szwajcarskiego transportu publicznego). Na kolejach szwajcarskich, gdzie
działa aż 57 przewoźników, liczba podróży na mieszkańca jest największa w
Europie i wynosi 41 rocznie, jeśli uwzględnić tylko kolej federalną SBB, lub
62.8, jeśli uwzględnić wszystkich 57 przewoźników. Koleje prywatne („niefederalne”)
mają tam 32,7 % rynku, a stosunek liczby pasażerów kolei państwowej do kolei
prywatnych przedstawiony jest w tabeli 1.
Tabela 1. Koncentracja na szwajcarskim
rynku kolejowym. Podróżni przewiezieni wg przewoźników,
w milionach za „Litra”.
Przedsiębiorstwo/ Rok
|
1975
|
1995
|
20012)
|
Koncentracja 2001
|
Koleje federalne Schweizerische
Bundesbahnen (SBB)
|
210
|
253 3)
|
304 3)
|
67,25 % rynku
|
Koleje prywatne
|
93
|
124 3)
|
148 3)
|
32,74 % rynku
|
2)
Dane wstępne
3)
od 1991 roku inaczej liczono abonament na nieograniczone podróże oraz
uwzględniono dzieci podróżujące bezpłatnie
za:
www.litra.ch
Innym przykładem zakresu koncentracji
na rynku może być stosunek podziału infrastruktury kolejowej pomiędzy poszczególnych
zarządców. Koleje prywatne posiadają aż 40,3 procenta ogółu sieci kolejowej i
jest to najmniejszy poziom koncentracji rynku infrastruktury kolejowej w
Europie (stosunek ten ilustruje tabela 2), i możliwości zaistnienia konkurencji
(przy odpowiednim mechanizmie bodźców) są tu największe..
Tabela 2. Koncentracja na rynku
infrastruktury kolejowej . Długość sieci kolejowej przedsiębiorstw w km, za
„Litra”.
Przedsiębiorstwo /Rok
|
1975
|
1995
|
20012)
|
Koncentracja 2001
|
Koleje federalne Schweizerische Bundesbahnen
(SBB)
|
2933
|
3007
|
3008
|
59,66 % rynku
|
Koleje prywatne
|
2044
|
2034
|
2033
|
40,33 % rynku
|
2)
Dane wstępne
za:
www.litra.ch
Przyczyny
analizy
Cowie
analizował Szwajcarię, ponieważ jest to wyjątkowy w Europie system kolejowy z
ogromnym udziałem sektora prywatnego. Podczas gdy większość krajów europejskich
upaństwowiła niemal całe systemy kolejowe, w Szwajcarii utrzymała się
różnorodność przewoźników operujących na sieci kolejowej. W tym kraju działa
ponad 70 kolei zorganizowanych w 50 grupach, obsługujących ok. 5030 km
torowisk. Przewoźnik państwowy CFF (Chemins de Fer Federaux Suisses) obsługuje
głównie połączenia typu Intercity i międzyregionalne. Dwie inne duże koleje,
Berne-Loetschberg-Simplon i Kolej Retycka, obsługują głównie znaczne sieci
regionalne. Te trzy duże koleje nie były włączone do analizy, ponieważ ich
zakres działalności jest nieporównywalny z pozostałymi przewoźnikami, którzy są
w większości zorientowani na ruch pasażerski, i wszyscy są relatywnie mali, z
sieciami kolejowymi o długości poniżej 100 km.
Większość
z nich jest w mieszanym posiadaniu samorządów lokalnych i władz centralnych,
jednakże znaczna część tych przewoźników znajduje się w rękach prywatnych
akcjonariuszy, mających 30 % i więcej udziałów w tych przedsięwzięciach. W
analizie Cowiego, pierwszą grupę opisywano jako koleje państwowe, drugą zaś
jako koleje prywatne.
Różnice
wśród przewoźników
Istnieje
wiele istotnych różnic w praktykach zarządczych obu grup przewoźników, które
odzwierciedlają ich strukturę własnościową. Przed rokiem 1996, koleje państwowe
generowały straty i otrzymywały sumy w celu pokrycia ich deficytów (poza
środkami z budżetu federalnego), a ich inwestycje były finansowane kombinacją
środków kantonów i funduszy federalnych. Z drugiej strony, koleje prywatne
otrzymywały tylko środki z budżetu federalnego na pokrycie kosztów świadczenia
specyficznych usług przewozowych (przewozy szkolne, przewozy na podstawie
biletów zniżkowych etc.) Koleje te finansowały swoje inwestycje z zysków i
kredytów, oraz zwykle wypłacały dywidendy akcjonariuszom- czyli działały tak
jak każde inne przedsiębiorstwo sektora prywatnego i przynosiły zyski.
Zmiany
w prawodawstwie federalnym zmieniły zasady płacenia za usługi przewozowe.
Kantony i Federacja wypłacają dofinansowanie tylko w procedurze grantów i
subsydiów, a finansowanie deficytów zniesiono. Analiza Cowiego miała miejsce
przed tymi zmianami i opierała się na próbie 57 kolei, z czego 43 były
publiczne i 14 było we władaniu sektora prywatnego. Większość tych przewoźników
obsługiwała linie o długości ok. 25 km. W okresie nacjonalizacji szwajcarskiej
sieci kolejowej w 1902 roku tylko linie główne przeszły pod kontrolę Federacji,
cała zaś reszta pozostała w rękach sektora prywatnego, z czasem przechodząc w
dużej mierze pod kontrolę kantonów. Co więcej, powstanie wielu linii prywatnych
miało miejsce już po nacjonalizacji.
Z dwóch grup przewoźników, koleje
prywatne obsługują linie kolejowe na nieco mniejszą skalę, mając średnie
długości sieci i liczbę pociągokilometrów na poziomie połowy zakresu usług
kolei państwowych, ale przewozy pasażerskie już aż na poziomie 2/3 przewozów na
kolejach państwowych (sic!).
Wyniki
analizy
Cowie
użył w analizie wydajności metodę zwaną Data Envelopment Analysis, dobrze
dobraną do analizy tego zagadnienia. Autor analizuje wydajność technologiczną,
organizacyjną i wydajność zarządczą sektora prywatnego i sektora państwowego
oraz porównuje wyniki. Według jego obliczeń, koleje prywatne miały wyższy
średni stopień wydajności technologicznej. Wyniki analizy Cowiego pokazują, że
w grupie kolei prywatnych jest znacznie więcej wydajnych podmiotów niż w grupie
kolei państwowych.
Jak
można było się spodziewać, koleje prywatne cechują się szczególnie wydajnym
poziomem zarządzania (średnia wydajność na poziomie powyżej 95 % zakresu
analizowanych danych i jest o około 13 % wyższa od wydajności kolei
państwowych). Autor dochodzi do wniosku, że wyższy poziom wydajności zarządczej
ma znaczny wpływ na poziom wydajności technologicznej badanych kolei prywatnych.
Różnice w sprawności organizacyjnej są już zdecydowanie słabsze, co może być
wynikiem różnego poziomu państwowego kapitału w badanych kolejach prywatnych.
Cowie
wysnuwa hipotezę, iż rezulatty wskazują na fakt mniejszej sprawności
organizacyjnej sektora państwowego w odniesieniu do sektora prywatnego, a
mniejsza wydolność technologiczna sektora państwowego powinna zostać przypisana
ograniczeniom organizacyjnym dotykającym koleje państwowe (np. oportunistycznej
presji związków zawodowych). Jednak wyniki nie są jednoznaczne w skali całego
kraju.
Podstawowym
dogmatem nowoczesnej ekonomii przedsiębiorstw jest zależność structure-
conduct- performance (struktura- taktyka- wyniki), według której efektów pracy podmiotów na
rynku możemy oczekiwać po odpowiedniej strukturze rynkowej. Analiza stopnia
koncentracji rynku pokazuje, iż w europejskim porównaniu koleje szwajcarskie są
wyjątkowe pod względem zarówno liczby operatorów przypadających na stosunkowo
małą sieć kolejową, jak i ich udziałów w rynku przewozów pasażerskich i
zarządzania infrastrukturą.
Koleje
prywatne w analizie Cowiego okazały się mieć wyższą wydajność technologiczną (o
ok. 13 %) co należy niemal wyłącznie przypisać wyższej wydajności zarządzania w
przedsiębiorstwach prywatnych.
Z
analizy należy wywnioskować iż koleje prywatne mają mniej ograniczeń
organizacyjnych i mogą w ten sposób uzyskać wyższy poziom sprawności
technologicznej. Wyniki nie są jednak w pełni jednoznaczne, a wyniki analizy
statystycznej sugerują iż koleje prywatne mają zdecydowanie lepsze wyniki
obsługując znaczną ilość usług, natomiast są już tylko niewiele bardziej
wydajne gdy ich zakres usług jest niewielki (np. tylko w obsłudze linii
lokalnych). Różnorodny poziom wydajności zależał przede wszystkim od ilości oferowanych
usług.
Cowie
uważa iż rodzaj własności jest tylko jednym z wielu aspektów działania w
sektorze publicznym, i niekoniecznie musi być głównym czynnikiem ograniczającym
wydajność organizacyjną. Inne czynniki, takie jak różnice dotacji płaconych dla
obydwu grup przewoźników kolejowych mogą być powodem tych różnic. Wg Cowie’go,
forma subwencji jaka może być wypłacana danemu przewoźnikowi zależy także od
jego formy własności: przewoźnik państwowy miał łatwiejszy dostęp do formy
dotacji jaką było wyrównanie strat, podczas gdy przewoźnicy prywatni musieli
osiągać zyski.
Wniosek,
jaki płynie z analizy szwajcarskiego sektora państwowego i prywatnego na
kolejach, jest taki, iż prywatyzacja, czyli przekazanie składników majątku
podmiotom prywatnym nie doprowadzi automatycznie do wyższej wydajności. Istotna
jest także forma wypłacania subsydiów dla przewoźników i ograniczenia
organizacyjne dla przewoźników państwowych. Niemniej jego analiza stanowi
istotny przyczynek do zrozumienia fenomenu tych nalepszych kolei Europy, w
bliższym spojrzeniu okazujących się być grupą kilkudziesięciu przewoźników, z
których każdy posiada potencjalną możliwość świadczenia uslug przewozowych na
sieci sąsiada, z której, jak pokazują co prawda niezbyt częste przypadki zmiany
operatora linii, niekiedy wladze kantonów korzystają, osiągając zznaczne
polepszenie jakości swiadczonych usulg, jak np. w przypadku linii.
Literatura
Jonathan Cowie (1999) , " The Technical Efficiency of Public and
Private Ownership in the Rail Industry: The Case of Swiss Private
Railways", (w:) Journal of Transport Economics and Policy, 333(3) Wrzesień
(Sept.) 1999, str. 241-251
Dane
statystyczne Litra, por. http://www.litra.ch/Ausw_D/Vadem/vademframe_d.htm,
dostęp dnia 8 czerwca 2004