EKOLOGIA?

Komunikat prasowy Enmaro z dn 27.03.2018 r. Smog a zdrowie. Co nas truje latem?

 Komunikat prasowy Enmaro27.03.2018 r.Smog a zdrowie. Co nas truje latem?Smog to nie problem sezonowy. Latem także wdychamy spalany w ...

30 Mar 2021 | Komentarze comments | Read more

Arboretum w Nietkowie- 15 lat po powodzi

Okolice Zielonej Góry cierpią na brak atrakcji turystycznych. Niestety, atrakcje tego regionu, szczególnie te przyrodnicze, powstałe w okr...

20 Sep 2012 | Komentarze comments | Read more

Liberte

Lista działów


Informacje Eko i Zielone

Azrael

Zielone Wiadomości

Tłumacz/ Translate

Polskaliberalna.net - Merkuryusz Polski - Wybory prezydenckie 2010 od kuchni!

Ecoportal.com.pl

Ekopolityka w prasie

Antymatrix- Edwin Bendyk

AUTOSTRADY

Do przeciwników budowy autostrad

W swym życiu spotkałem osoby, które stanowczo sprzeciwiały się programowi budowy autostrad w Polsce. Blokowały one pismami i odwołaniami pr...

28 Mar 2008 | Komentarze comments| Read more

EKONOMIKA RELIGII

  • 15 Mar 2008 Religia a prawa ekonomii
GOSPODARKA

Pora na wyjście Polski z energetyki jądrowej?

Katastrofa elektrowni atomowej w Fukushimie pokazuje jak nieprzewidywalną technologią jest technologia stosowana w dużych elektrowniach ato...

16 Mar 2011 | Komentarze comments| Read more

Pracujący inaczej, jedzący inaczej, bogaci inaczej?

Przybysz z zachodu Europy zdziwi się niepomiernie, widząc polskie obyczaje pracy. W Europie pracuje się od 8 lub 9 do mnie więcej południa,...

10 Apr 2008 | Komentarze comments| Read more

Polska- ekonomiczny III świat, część II.

Polska ma aż 12 portów lotniczych, jednakże te w większości są państwowe lub samorządowe, a kapitał prywatny jest w ogromnej rzadkości. Odk...

28 Mar 2008 | Komentarze comments| Read more

Polska pod względem ekonomicznym jest krajem III świata, i sytuacja może się pogorszyć

Wg Wskaźnika Jakości Życia z roku 2004 (Quality of Life Index, The Economist) Polska zajmuje 48 miejsce na 111 badanych krajów, sytuując si...

28 Mar 2008 | Komentarze comments| Read more
HISTORIA

Czy nowy rząd stworzy kolejny konflikt ekologiczny?

Przyznam sie szerze i bez bicia - gdy ogłoszono skład nowego rządu, znałem zaledwie dwa nazwiska. Nie jestem zbyt wielkim fanem polityki, ...

28 Feb 2016 | Komentarze comments| Read more

Indymedia Polska

Mama Ziemia

ZielonyDziennik.pl

Ekologia.pl: Wiadomości

MEDIA
SUBURBANIZACJA

Hipermarkety a nauki ekonomiczne

The development of the suburban shopping centres from the point of view of transportation economics Adam Fularz There are ...

20 Sep 2012 | Read more
WEGANIZM
MIASTO

Miasta się zmieniają. Dla samochodów.

Wraz z gwałtownym rozwojem motoryzacji w Polsce w ciągu ostatniego dwudziestolecia pojawiły się dość poważne problemy wywołane przez rozwój...

06 Jul 2010 | Read more
NAUKA

„Skończmy ze ściemą”, czyli dajmy wreszcie polskiej nauce szansę na sukces

Na czym polega praca dobrego naukowca w Polsce? Na odtwórczości, polegającej głównie na syzyfowym przekładaniu dorobku naukowców z innych k...

15 Apr 2008 | Read more
WALKA O PRZESZŁOŚĆ

Przedchrześcijańska historia państwowości u ujścia Wisły

Poruszanie tego tematu jest niepoprawne politycznie. Dzisiejsza polityka historyczna nie lubi Polski ery Wikingów, a przecież pierwsza pańs...

27 Oct 2008 | Read more
TRANSPORT

Zwiedzając Szwajcarię i jej koleje

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE Mic...

20 Sep 2012 | Read more
TURYSTYKA

Zapomniana dziedzina gospodarki- turystyka industrialna

Adam Fularz Jako ekonomista często boleję nad tym, ze samorządy polskich miast nie dokładają należytej troski o zabytki kultury tech...

20 Sep 2012 | Read more

Partia Ochrony Zwierząt

ECOWAWA.PL

ekologia – wiadomości

Zielona Warszawa

Racjonalista.pl

Krytyka Polityczna

Lewica.pl - wiadomości z Polski

strasznasztuka

Pociągi wysokich prędkości konsumują tyle samo energii na pasażera co klasyczne samoloty

Jesty mało znanym faktem że koleje wysokich prędkości- te „szybkie pociągi”, konsumują nie mniej energii na pasażera niż samoloty. Lobby kolejowe, chcące przekonywać opinię publiczną do zainwestowania wielu mialiardów złotych w infrastrukturę dla tych szybkich pociągów, winno tego faktu nie zbywać milczeniem.

Zyżycie energi na osobokilometr w tych „szybkich pociągach” jest mniej więcej równe nowoczesnym samolotom pasażerskim nowej generacji [1]. Co więcej, wg danych szwajcarskich zużycie energii przez pociągi regionalne w przeliczeniu na pasażera jest równe zwykłemu samochodowi osobowemu, a jeśli uwzględnimy wykorzystanie 3-litrowego samochodu, to pociagi regionalne zużywają niemal dwukrotnie więcej energii [4]. Sytuacja ta wystepuje w Szwajcarii gdzie pociągi regionalne są niemal pełne, a sytuację w Poslce możemy sobie wyobrazić. Na szczęście dla kolei pociągi pospieszne i dalekobieżne mają dużo lepszy bilans energetyczny będąc nieco bardziej wydajnymi energetycznie od samochodów paliwooszczędnych.

Bilans zużycia anergii jest nieco lepszy w szybkich pociągach typu ICE 3 generacji, ale wciąż daleko jest od sytuacji satysfakcjonującej. Eksperci od aerodynamiki wypominają, że zużycie energii w przeliczeniu na pasażera przez szybkie pociągi jest nawet większe niż w przypadku typowych samolotów [2]. Z uwagi na ogromne opory powietrza powyżej prędkości 300 km/h oprór gwałtownie wzrasta, a wraz z nim zużycie energii. Podróż na dystansie 300 km z prędkością 350 km zamiast 300 km oszczędza wprawdzie 8 minut czasu podróży, ale powoduje zużycie energii większe o 30 % [3]. Inne dane mówią nawet iż pomiędzy 300 a 360 km/h wzrasta ono o 60 %!

Niemniej na korzyść kolei przemawia fakt szkód, jakich dokonują spaliny z silników lotniczych na dużych wysokościach atmosfery. Dwutlenek węgla, para wodna, tlenki azotu powodujące powstawanie ozonu etc. Nawet pasma kondensacyjne pozostałe po przelocie samolotu wywołują efekty na ziemi. Jeśli 5 % powierzchni nieba pokryte jest tymi pasmami (co przy dużym ruchu lotniczym jest możliwe), to szacuje się wzrost temperatury na ziemi o 0,6 % [5].

Japoński system szybkiej kolei Shinkansen jest najbardziej niezawodny na świecie; w jednym z lat średnie opóźnienie szybkich pociągów wynosiło tylko dokładnie 6 sekund. W czasie 40 lat obsługi systemu nie wydarzył się ani jeden wypadek zakończony śmiercią pasażera.

Poza tym pociag szybkich rędkosci przy 250 km/h wytwarza tyle hałasu ile typowy Airbus przy starcie (P. Ederer, 1999).

[1] por. http://www.umweltfibel.de/lexikon/lex_h.htm
[2] por.
http://www.fh-joanneum.at/fhj/source/presseinformation_detail.asp?PRE_ID=112&lan=DE
[3] Reisen mit Tempo 300, Bahnexperten in Japan und Europa setzen verstärkt auf Hochgeschwindigkeitszüge, Berliner Zeitung, 04.11.1998
[4] Energie, 1/2006, str. 17, por.
http://www.ews-energie.ch/images/upload_images/content_images/EWS-Energie%201.2006.pdf
[5] GPM 1/97,
http://www.greenpeace-magazin.de/magazin/reportage.php?repid=1599

Posted by Adam Phoo on 00:56. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pociągi wysokich prędkości konsumują tyle samo energii na pasażera co klasyczne samoloty

Prześlij komentarz

Galeria zdjęć

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers